Is er ooit een rechtssysteem geweest, waarbij de aanklager kon worden gestraft?

Ik heb ooit gehoord dat er ooit een rechtssysteem is geweest, waarbij onterechte beschuldigingen werden bestraft met de straf die voor het beschuldigde feit bestond.

Een voorbeeld is waarschijnlijk duidelijker.

Stel dat mijn fiets is verdwenen. Als ik nu mijn buurman er officieel van beschuldig dat hij mijn fiets heeft gestolen, en hij wordt schuldig bevonden omdat de diefstal kan worden bewezen, dan krijgt mijn buurman de straf die staat op fietsendiefstal.

Als echter niet kan worden bewezen dat mijn buurman de fiets heeft gestolen, zal mijn buurman natuurlijk worden vrijgesproken. Omdat ik hem dan kennelijk onterecht heb aangeklaagd, zal *ik* de straf krijgen die staat op fietsendiefstal.

Is er ooit een rechtssysteem geweest waarbij deze regel gold? Zo ja, waar en wanneer?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als het zo lopen, zoals u in uw voorbeeld aangeeft, dan zou het een heel raar rechtssysteem zijn.

U geeft aan dat als iets niet zonder meer bewezen is, het dus gezien wordt als een valse beschuldiging. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Iemand kan ook de dader zijn, maar niet uiteindelijk niet veroordeeld worden, omdat het bewijs van de daad niet rondgemaakt kan worden. Zou dan erg raar zijn, als de aanklager vervolgens veroordeeld wordt. Dit werkt niet echt in de hand, dat mensen via het officiele rechtssysteem zaken aanpakken. Werkt recht in eigen hand nemen wel in de hand.

Kan me niet voorstellen, dat er ooit zo'n rechtssysteem geweest is.

Als iemand valse beschuldigingen uit, kan zo iemand evt aangeklaagd worden voor smaad of laster. Zo is dat in de meeste rechtssystemen geregeld. Valse aangifte doen is tevens strafbaar. Daarmee is een en ander dus al afgedekt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

niet precies dat maar er was ooit een rechtsysteem(ik weet alleen niet meer waar en wanneer(volgens mij rond 1400))dat als het bewezen is dat de aangeklaagde onschuldig is, de aanklager een straf kreeg voor een valse aanklacht(boete van 230 iets)